De kartonnen Oculus Rift van Albert Heijn

De term virtual reality is inmiddels een algemeen begrip geworden, en iedereen heeft wel eens een oculus rift gezien of zelfs opgehad. Tegenwoordig zijn er ook al een heleboel vervangende of soortgelijke virtual reality brillen beschikbaar. Toch blijft het  beetje een ver van je bed show; vaak zijn ze veel te duur of moeilijk te verkrijgen. Daarnaast weet de consument nog niet zo goed wat je er nu precies mee kan doen en hoe virtual reality kan worden ingezet in het dagelijkse leven.

Google Cardboard

Google probeerde het gat tussen deze moderne techniek en de consument te verkleinen door hun Cardboard op de markt te brengen. Cardboard is, zoals de het Engelse woord al suggereert, een bril gemaakt van karton. De bril bevat verder geen elektronica maar werkt als volgt: je start een van de virtual reality apps op je mobiel en schuift die vervolgens door de kartonnen behuizing heen waarna je de bril op zet.

De virtual reality brillen actie van Albert Heijn

Over de jaren zijn er al een heleboel soortgelijke brillen (die er stuk strakker uitzien) zoals de Cardboard op de markt gebracht. Albert Heijn heeft onlangs hun eigen variant met app naar de consument, of beter gezegd de kinderen van de consument, gebracht.

De bril lijkt erg veel op de Cardboard van Google en werkt precies hetzelfde. Met de app die gratis is te downloaden kunnen kinderen met hun mobiel kaartjes van dinosauriërs scannen die de ouders krijgen bij de wekelijkse boodschappen. Als je de bril vervolgens op zet, lijken de dino’s tot leven te komen.